Motorlokomotiver
Lidt historie – Triangel motorvogn
At fremføre tog med damp er dyrt, dels på grund af den meget ringe energiudnyttelse, dels megen vedligeholdelse, og fordi det kræver to mand på damplokomotivet.
Derfor begyndte man allerede tidligt at anvende benzinmotorer, som også blev anvendt til rutebiler og lastvogne i konkurrence med togene. Især til de lette persontog, på de små privatbaner satsede man på motorvogne. Her kunne en mand klare betjeningen af passagererne og køre ”lokomotivet”. Efterhånden blev motorerne mere drift sikre, så de kun krævede ganske lidt vedligehold.
HBS fik allerede fra starten i 1929 motormateriel fra Triangel, og motorvognene blev ved med at køre som godstogslokomotiver helt til banens lukning i 1968. HV M 10 kom til HBS 1962 fra Horsens Vestbaner (HV) og fortsatte til VBV i 1968.
TFJ M 2 – Triangel motorvogn
Bygget af: | Triangel, Odense |
Bygge år: | 1928 |
Bygge nr. | 1141 |
Længde: | 10,8 m |
Akselafstand: | 5,4 m |
Akselfølge | 1A |
Vægt: | 13 T |
Hastighed | 70 km/t |
Siddepladser | 38 |
Gear | 3-trins manuel gearkasse + reversgear |
Motor | Continental 6 cyl. benzinmotor, 100 hk. 1953 Leyland 6 cyl. dieselmotor 125 hk. |
Historie
1927 TFJ M 2
1969 Solgt til VBV
Status
I drift og indgår i den daglige drift

HV M 10 – Triangel motorvogn
Bygget af: | Triangel, Odense |
Bygge år: | 1929 |
Bygge nr. | 1288 |
Længde: | 11 m |
Akselafstand: | 5,8 m |
Akselfølge | 1A |
Vægt: | 16 T |
Hastighed | 60 km/t |
Siddepladser | 35 |
Gear | 3-trins manuel gearkasse + reversgear |
Motor | Continental 6 cyl. benzinmotor, 125 hk. 1952 Leyland 6 cyl. dieselmotor 150 hk. |
Historie
1929 HV M 10
1953 HV LM 115
1962 HBS LM 215
1968 Solgt til VBV, og i drift
Status
I drift og indgår i den daglige drift

HV M 12 – Triangel motorvogn
Bygget af: | Triangel, Odense |
Bygge år: | 1929 |
Bygge nr. | 1290 |
Længde: | 11 m |
Akselafstand: | 5,8 m |
Akselfølge | 1A |
Vægt: | 16 T |
Hastighed | 60 km/t |
Siddepladser | 35 |
Gear | 3-trins manuel gearkasse + reversgear |
Motor | Man 6 cyl. benzinmotor, 100 hk. 1951 Leyland 6 cyl. dieselmotor 125 hk. |
Historie
1929 HV M 12
1953 HV LM 117
1962 HOJ LM 416
1967 LJ M 2
1978 Solgt til VBV som HV M 12
1982 Renoveret fra 1978, og sat i drift
Status
I drift og indgår i den daglige drift

HOJ M2 – Triangel motorvogn
Bygget af: | Triangel, Odense |
Bygge år: | 1932 |
Bygge nr. | 1348 |
Længde: | 11,1 m |
Akselafstand: | 5,8 m |
Akselfølge | 1A |
Vægt: | 18 T |
Hastighed | 60 km/t |
Siddepladser | 35 |
Gear | 4-trins manuel gearkasse + reversgear |
Motor | Man 6 cyl. benzinmotor, 145 hk. 1952 Leyland 6 cyl. dieselmotor 125 hk. |
Historie
1932 HOJ M 2
1953 HOJ LM 415
1967 LJ M 7
1987 Solgt til VBV som HOJ M 2
2019 Renoveret fra 1987, sat i drift
Status
I drift og indgår i den daglige drift

VLTJ M 2 – Triangel motorvogn
Bygget af: | Triangel, Odense |
Bygge år: | 1929 |
Bygge nr. | 1213 |
Længde: | 11,3 m |
Akselafstand: | 5,9 m |
Akselfølge | 1A |
Vægt: | 17 T |
Hastighed | 70 km/t |
Siddepladser | 33 |
Gear | 4-trins manuel gearkasse + reversgear |
Motor | 6 cyl. benzinmotor, 120 hk. 1959 Leyland 6 cyl. dieselmotor 150 hk. |
Historie
1929 DSB MF 67
1941 DSB MF 646
1950 DSB MC 653
1956 RØHJ M 4
1961 VLTJ M 2
1978 Solgt til Helsingør jernbane klub
2018 Solgt til VBV
Status
Ikke i drift
Afventer restaurering, og drift tilladelse.

Lidt historie – Skinnebus motorvogn
Efter 2.verdenskrig var der overalt stor mangel på togmateriel, men der kom på grund af materialemangel og valutarestriktioner til at gå nogle år før en udskiftning/supplering var mulig.
En lang række af de små privatbaner valgte det meget lette, og særdeles driftsøkonomiske skinnebusmateriel, som efter svensk forbillede blev bygget af Scandia. De fleste skinnebusser kom med motor fra Frichs.
Privatbanerne fik moderne materiel, hvor der var førerplads i begge ender, så motorvognen ikke skulle vendes på drejeskive mellem hvert løb. Yderligere havde skinnebusserne halvautomatiske koblinger, så skinnebusbivogne kunne kobles til ved blot at køre koblingerne sammen, og derefter manuelt forbinde bremseslange og elkabel.
HBS anskaffede sit skinnebusmateriel i 1952 med to motorvogne, og to bivogne med post- og godsrum. Umiddelbart før banens nedlæggelse i 1968 rådede man over 4 skinnebus motorvogne.

HBS Sm 212 – Skinnebus motorvogn type 2Mt.
Bygget af: | Scandia, Randers |
Bygge år: | 1952 |
Bygge nr. | 20759 |
Længde: | 14,3 m |
Bogietapafstand | 8,65 m |
Bogieakselafstand | 2 m |
Akselfølge | 1A – A1 |
Vægt: | 14 T |
Hastighed | 75 km/t |
Siddepladser | 48 |
Gear | 4-trins manuel ZF-gearkasse + reversgear |
Motor | Frichs 8 cyl. dieselmotor, 8115cc 160 hk |
Historie
1952 HV SM 60
1953 HV SM 110
1962 HBS SM 212
1968 Solgt til VBV
2001 Renoveret og sat i drift
Status
I drift og indgår i den daglige drift

LB Sm 2 – Skinnebus motorvogn type 2Mt.
Bygget af: | Scandia, Randers |
Bygge år: | 1952 |
Bygge nr. | 20754 |
Længde: | 14,3 m |
Bogietapafstand | 8,65 m |
Bogieakselafstand | 2 m |
Akselfølge | 1A – A1 |
Vægt: | 14 T |
Hastighed | 75 km/t |
Siddepladser | 48 |
Gear | 4-trins manuel ZF-gearkasse + reversgear |
Motor | Frichs 8 cyl. dieselmotor, 8115cc 160 hk |
Historie
1952 LB Sm 2
1962 GDS Sm 5
1989 Solgt til Dansk Jernbane Klub
1997 Solgt til Videbæk-Skjern Veteranjernbane
2000 Solgt til VBV
2013 Renoveret fra 2000, og sat i drift
Status
I drift og indgår i den daglige drift

LJ Sb 94 – Lukket godsvogn
Bygget af: | Scandia, Randers |
Bygge år: | 1948 |
Bygge nr. | 19887 |
Type | 1Br |
Længde: | 7,1 m |
Akselafstand | 4 m |
Tara: | 3,2 T |
Vægt | 3 T |
En del privatbaner anskaffede små rejsegodsvogne “rumpegeder” så man i tynde afgange slap for at trække en skinnebusbivogn.
Der har ikke oprindeligt været en rumpeged ved HBS.
Historie
1948 LJ Sb 94
1961 LJ Sb 69
1965 ØSJS Sb 5
1974 DSB Bum1a – ombygget til mandskabs- og
arbejdsvogn
1987 DSB Bum591a
199x Solgt til ØSJK
2008 Solgt til VBV som LJ Sb 94
2017 Renoveret fra 2013, og sat i drift, se mere under projekter.
Status
I drift og indgår i den daglige drift

Lidt historie – Motorlokomotiver
HBS havde ikke i driftsperioden noget særligt behov for motorlokomotiver, da der ikke var store og tunge godsmængder at transporter. Man anskaffede dog i 1933 et dieselelektrisk lokomotiv – en såkaldt ”standkiste” som anvendtes når Triangel motorvognene ikke havde kræfter nok, og det levede til 1968, hvor det blev ophugget.
SB M 8 – Diesel elektrisk motorlokomotiv
Bygget af: | Frichs, Århus |
Bygge år: | 1952 |
Bygge nr. | 469 |
Længde: | 13,2 m |
Bogietapafstand | 6,96 m |
Bogiakselafstand | 1,6 m |
Akselfølge | A1A-A1A |
Vægt | 61 T |
Hastighed | 90 km/t |
Motor | 2 stk. Frichs 6 cyl. Dieselmotor 750 hk. 4 banemotorer. 1986 1 stk.Frichs 8 cyl. Dieselmotor 800 hk, Frichs 8185ACU |
Dette motorlokomotiv ”marcipanbrød”, som er ved VBV fulgte med i handelen, da man anskaffede sig en Ardelt-traktoren.
Den er egentlig ikke repræsentativ for materiel fra HBS, eller et behov i VBV drift. Men marcipanbrød anvendtes ved en del af de andre danske privatbaner.
Historie
1952 LJ M 31
1991 SB M 8
2002 Solgt til VBV
2015 Sat i drift
2024 Ude af drift, grundt hærværk
Status
Ikke i drift
Afventer reparation efter hærværk.

DSB Traktor 146
Bygget af: | Frichs, Århus |
Bygge år: | 1959 |
Bygge nr. | 635 |
Længde: | 7,99 m |
Akselafstand: | 3,2 m |
Akselfølge | B |
Vægt: | 28 T |
Hastighed | 60 km/t |
Gear | 4-trins Pneumatisk-mekanisk Ardelt transmision. Krupp/Ardeltwerke, Osnabrück |
Motor | Frichs 4 cyl. Diesel 167 hk, Frichs 4185CA |
Ardelt’en traktor blev hos DSB erstatningen for F-maskinerne (damplokomotiv) til rangering på de større stationer. VBV har anskaffet sig sådan en for at have trækkraft til arbejdstog ved strækningsarbejde og til rangering.
Historie
1959 DSB 146
1969 Distrikt Vest
1970 Horsens
1975 Skjern
1980 Vejle
1982 Fåborg
1986 Solgt, HP T 12
2001 Solgt til Dansk Jernbanen Klub
2002 Solgt til VBV som DSB 146
Status
I drift
Anvendes af og til

DSB Traktor 257
Bygget af: | Frichs, Århus |
Bygge år: | 1966 |
Bygge nr. | 868 |
Længde: | 6,4 m |
Akselafstand: | 2,5 m |
Akselfølge | B |
Vægt: | 17 T |
Hastighed | 45 km/t |
Gear | Hydraulisk transmission, kædetræk til aksler |
Motor | Leyland 6 cyl. Diesel 128 hk, Leyland UE680 |
Köf-traktoren beskrives som egnet til let rangering på mindre stationer, og passer således perfekt til VBV, hvor den benyttes til flytning af materiel mellem vognhal, remisse og til oprangering.
Historie
1966 DSB Nykøbing Mors
1970 Aarhus/Aalborg
1993 Struer
2001 Solgt, RDK Traktor 257
2007 Solgt til VBV som DSB 257
Status
I drift
Anvendes til rangering

HHJ T 1 – Motorlokomotiv
Bygget af: | Pedershåb maskinfabrik, Brønderslev |
Bygge år: | 1952 |
Bygge nr. | 451 |
Længde: | 4,4 m |
Akselafstand: | 1,6 m |
Akselfølge | B |
Vægt: | 5 T |
Hastighed | 25 km/t |
Gear | Manuel gearkasse, kædetræk til drivaksler |
Motor | Ford Thames 6 cyl. Diesel 150 hk |
Historie
1952 OMB T2
1966 TKVJ T
1969 HHJ T1
1998 Solgt til VBV
Status
I drift

Der tages forbehold for taste fejl.
Kilde: Jernbane.dk og eget arkiv